חברות

חינוך כלבים – להעניש או לא להעניש?

למה שימוש בענישה ובכוחניות באילוף כלבים לא כדאי?
מחקרים מדעיים רבים בנושא התנהגות ואילוף כלבים מצביעים על כך ששיטות אילוף וטיפול התנהגותי שמשתמשות בכח, הפחדה וכפייה, מובילות להרבה הפסדים בטווח הארוך. עונש לכלב משפיע לרעה על מזג הכלב, הביטחון העצמי שלו והאמון שלו בבעלים, וכתוצאה מכך גם על השקט הנפשי של הבעלים.
עונש לכלב אינו גורם לשינוי התנהגותי אלא להיפך, יכול להזיק לתהליך הלימוד.

אהבתם? שתפו

הנה כמה דוגמאות לכך:

ענישה לא מלמדת את הכלב מה כן לעשות

נניח שהכלב עומד ליד החלון, נובח ומכשכש בזנב ואנו מענישים אותו על הנביחות (צועקים עליו). האם יש לו מושג על מה הוא נענש? – על העמידה ליד החלון, על כשכוש הזנב או על הנביחה??! או גור שעושה צרכים בבית ואנו צועקים עליו. מה הוא לומד מכך? שלעשות צרכים לידנו זה לא דבר בטוח – כאשר נוציא אותו החוצה לעשות צרכים, רוב הסיכויים שיפחד לעשות לידנו ואז כשנחזור הבייתה, הוא ילך למקום נסתר מעינינו ויעשה שם.

עונש לכלב מצריך דיוק מקסימאלי בתזמון

תיקון אפקטיבי חייב להופיע מייד לאחר ההתנהגות הלא רצויה (בתוך 1-2 שניות), אחרת הכלב ייענש על משהו אחר. להלן תרחיש לדוגמה: אנו חוזרים הביתה, הכלב המתוק שלנו רץ לקראתנו בשמחה ואז לחרדתנו אנו קולטים שבזמן היעדרותנו, הוא עשה בלגאן אימים בסלון (עציצים שפוכים, דפים קרועים, שקיות מזון ריקות על הקרצפה וכו' וכו'…). אנו זועקים, צועקים ומוציאים עליו את כל הכעס על מראות הזוועה. מה בעצם עשינו בכך? נתנו עונש לכלב על כל שהוא בא לברך אותנו לשלום. אין שום סיכוי שבעולם שהוא יוכל לקשר את זה לחורבן שהשאיר. אז למה העיניים העצובות אתם שואלים? (ויש שיוסיפו – המבט האשם) התשובה לכך פשוטה: הכלב מסיק מתגובותינו, שלפעמים לא נעים להיות בחברתנו כשאנו חוזרים הביתה (ומכאן הדרך קצרה לאובדן אמון שלו בנו ופגיעה בטיב היחסים).

ענישה לא מטפלת בשורש הבעיה

אוקיי, הצלחנו לרגע להפסיק את ההתנהגות הלא רצויה. נניח, צעקנו על הכלב שלנו שיפסיק כבר לנבוח אך לא בדקנו מה הסיבה שמלכתחילה הופיעו (גירויים, עוררות יתר, פחד, שעמום, כאב וכו'). אם לא נדע מה הסיבה להתנהגות הלא רצויה, לא נוכל לטפל בבעיה והיא תצוץ במקום אחר או בצורת התנהגות לא רצויה אחרת ואף קשה יותר. לדוגמה, אם דיכאנו לכלב סימני אזהרה כמו נהימה, הוא עלול לנשוך בפעם הבאה בלי להזהיר.

ענישה יכולה לגרום לתוקפנות ופחד

הכלב יכול בקלות לזהות אתכם עם העונש ולפחד מכם. פחד עלול להחריף את הבעיה הקיימת וכמו שנאמר לעיל – ליצור בעיות אחרות.

למה אם כן להשתמש בכאב ובפחד כשיש כיום אפשרויות אחרות שאין להן השפעות שליליות כל כך?

גישות חינוך חדשות

כשם שגישות החינוך לילדנו השתנו והתעדכנו עם השנים (גישות יצירתיות, ליברליות ומכילות תפסו את מקומן של הגישות השמרניות), כך גם עולם אילוף הכלבים עבר ועובר תמורות משמעותיות.

גישת האילוף העדכנית ביותר, מבוססת המדע, היא של אימו מבוסס חיזוק לכלב – ללא כוח, ללא הפחדה, ללא כפייה.     

 

גישת זו מדגישה מספר נקודות מפתח באילוף ובהתייחסות לכלב:

  • מפתחים אצל הכלב את המוטיבציה ללמוד – בזכות התגמולים והשימוש בתרגילים ומשחקים מהנים, רותמים את הכלב לתהליך האילוף. הכלב הופך למשתף פעולה מבחירה ומרצון ולא מתוך כפייה, כאב או פחד.
  • מתמקדים בתהליכי למידה של כלבים, הבנת שפת הגוף, הרצונות והרגשות שלהם.
  • מכוונים את הכלב להתנהגויות רצויות ומתגמלים הצלחות (מלמדים אותו מה אנו כן רוצים שיעשה ומחזקים אותו על בחירות נכונות, במקום לחכות להתנהגויות לא רצויות ואז לנזוף בכלב ולהעיר עליהן. באמצעות חיזוק ההתנהגויות הרצויות הכלב יתחיל לבחור את האפשרויות המשתלמות הללו על פני ההתנהגויות הלא רצויות שהוא מבצע כעת).
  • אימון מבוסס חיזוק לכלב מושתת על אמון וכבוד הדדי, ציפיות הוגנות מהכלב ומערכת יחסים הרמונית עם כל בני המשפחה – משקיעים מאמצים במציאת פתרונות שלא יפגעו בקשר, אלא יחזקו אותו ויעמיקו אותו.
  • מסתכלים בצורה הוליסטית על חייו של הכלב (כל היבט בחייו של הכלב חשוב לתהליך הטיפול ההתנהגותי: מזון ותזונה, אורח חיים, רמת פעילות, תרופות וטיפולים ועוד…)
  • הופכים אימון מבוסס חיזוק לכלב לדרך חיים המיושמת ביומיום ולא רק בזמן אימון, אם זה בלכידת התנהגויות רצויות שהכלב מציע באופן ספונטאני ותגמול חיובי עליהן ואם זה בשימוש ב"פרסי חיים" – מבקשים מהכלב התנהגות מסוימת כדי לקבל גישה לדברים שהוא רוצה ברגע נתון (חטיף טעים, ליטוף, קערת האוכל המלאה שלו, צעצוע האכלה שמילאנו, פתיחת הדלת על מנת לצאת לחצר, חיבור הרצועה כדי לצאת לטיול, שחרור למשחק עם כלב אחר וכו').

איך משפיעים על ההתנהגות ביום-יום ללא מתן עונש לכלב?

איך גורמים לו לעשות את מה שאנחנו רוצים ולהימנע מהתנהגויות שאנו פחות אוהבים?

חשוב להבין מה הרווח של הכלב – מה החיזוק שהוא מקבל מהתנהגות מסוימת שהוא מבצע. ואז כשהכלב עושה משהו שאנחנו לא אוהבים – אנו צריכים למנוע ממנו לקבל על ההתנהגות הזאת חיזוק כלשהו. זה אומר שאם, למשל, הכלב קופץ עלינו ושורט אותנו לקבלת יחס – לא נלטף אותו וגם לא נדחוף אותו או נצעק עליו. תגובה כזאת לפעמים מתפרשת בעיני הכלב כתשומת לב, ולכן מהווה בעצם חיזוק להתנהגותו). פשוט נסובב אליו את הגב או הצד ונתעלם ממנו. במקביל, חשוב מאד ללמד אותו התנהגות חלופית (כגון "שב" על מנת לקבל יחס), שתתפוס את מקומה של ההתנהגות הלא-רצויה (קפיצות ושריטות). זאת שיטה גישה ויעילה שבעזרתה נקבל כלב רגוע, מנומס ומחונך.

אילוף מבוסס חיזוק חיובי לכלב, מהווה דרך יעילה במיוחד לאלף את הכלב שלכם, ובמקביל הוא גם בונה קשר חזק וארוך טווח של אמון ביניכם. כן, זה דורש זמן, סבלנות, מחויבות, עקביות וחזרתיות, אבל זה שווה את ההשקעה לכל הצדדים!

 

זכרו – הכלב הוא בן משפחה שזקוק להדרכה, להבנה ולאהבה, בדיוק כמו ילדים.

 

מירב גמליאל בושן – מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים
וסופרת ילדים הכותבת בעיקר על עולמו של הכלב www.merav-dogs.com