מה בין אילוף לבין ניהול סביבתי?
לימוד התנהגות וניהול סביבתי לכלב הם שני דברים משלימים. ניהול סביבתי הוא מרכיב חיוני באילוף כלבים והמפתח לשינוי התנהגותי – ארגון ושליטה בסביבת הכלב שלנו תסייע לו להימנע מלפתח הרגלים לא טובים והתנהגויות לא רצויות. אם לא יהיה ניהול סביבתי נכון, לא בטוח שנוכל ללמד את כלבנו התנהגויות חלופיות לאלו שאנו רוצים להיפטר מהן.
אנו רוצים שהסביבה תאפשר לכלב שלנו לעשות בחירות נכונות ואז בתהליך האילוף נלמד אותו התנהגויות רצויות.
דוגמאות נפוצות לניהול סביבתי לכלב:
- מניעת גישה לדברים שהכלב יכול ללעוס (נעליים, פרטי לבוש, שלט של טלוויזיה, פח אשפה וכו')
- מניעת גישה לאזורים או חפצים מסוכנים (עציצים רעילים, מכשירים חשמליים, תרופות וכו')
- מניעת גישה למקורות מזון שאינם של הכלב או מסוכנים עבורו (אוכל על השיש, קערת החתול עוגת שוקולד שמיועדת לאורח וכו')
- בתהליך גמילה מצרכים של גורים – תיחום כדי למנוע "תאונות".
- השגחה (והפרדה כשיש צורך) כשיש תינוק בבית, הקניית מקום נוח ובטוח לכלב, אליו הילד לא יכול להגיע.
- הפרדה ביו אזורי האכילה כשיש בבית שני כלבים או יותר
- הכנסת הכלב אל תוך הבית ואי השארתו בחצר ללא השגחה – למניעת נביחות על גירויים שונים.
- סגירת תריסים וחלונות בשעות עומס ומיסוך הרעשים מבחוץ על ידי מוזיקה בתוך הבית – כאשר יש לנו כלב שמגיב בצורה קיצונית לרעשים או טריגרים מבחוץ. אם המקום של הכלב סמוך מדי למקור הרעש, נשנה את המקום שלו בבית לאזור יותר פנימי. בנוסף נשלול סיבות נוספות ללחץ שלו; כאב פיזי כלשהו, אי נוחות בבטן, חוסר פריקת אנרגיה ועוד…
- נתינת צעצועי האכלה לכלב, לשם תעסוקה, התעלמות מגירויים, אדישות לאורחים ועוד.
- שימוש ברצועה בטיולים בחוץ – כדי שנוכל לשלוט בהתנהלות של הכלב מול כלבים, חתולים, אנשים, מכוניות וכו'.
- בעת אימון הכלב: שימוש ברצועה ארוכה כשעובדים בחוץ, עבודה בסביבה נטולת גירויים בשלבי הלימוד הראשונים ועוד.
- בטיפול התנהגותי: מינימום קירבה או חשיפה לטריגר שמעורר את ההתנהגות (כל עוד אנחנו בתהליך התנהגותי ונתקלים בטריגר במצבים יומיומיים ולא בשיעור), למשל במקרה של כלב ריאקטיבי שמתפרץ בטיול על כלבים אחרים – יש להימנע כמה שיותר בטיולים ממפגש עם כלבים אחרים ולמצוא פתרונות להתנהלות נכונה, כמו טיולים בשטחים פתוחים, טיולים ליד חצרות שאפשר להיכנס אליהן בעת הצורך כדי להתרחק מכלב שבא ממול….
לסיכום, ניהול סביבתי, אינו בא במקום חינוך ולימוד הכלב התנהגויות רצויות, אלא הוא תוסף חשוב ויעיל לתהליך הלמידה: הן להגדלת סיכויי ההצלחה בטיפול בהתנהגויות בעייתיות שאנו רוצים, הן בתרומה המשמעותית לגידול נכון ובריא של הכלב עם מינימום סטרס, סכנות והפתעות לא נעימות, והן לתחושה האישית שלנו – יחסים נפלאים ונטולי כעסים ומתחים עם כלבנו
מירב גמליאל בושן – מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים
וסופרת ילדים הכותבת בעיקר על עולמו של הכלב www.merav-dogs.com